Colruyt blijft inzetten op fitness: nieuwe miljoeneninvestering in Jims

Colruyt blijft inzetten op fitness: nieuwe miljoeneninvestering in Jims

"Colruyt pompt nog eens 40 miljoen in verlieslatende Jims-fitnesszalen", zo schrijft de zakelijke krant De Tijd vandaag. Het is Colruyt duidelijk menens, want de kapitaalinjectie komt bovenop eerdere kapitaalverhogingen en ondanks het feit dat Jims nog niet winstgevend is.

Overname NRG versnelt groei

Een belangrijk deel van de nieuwe investering is bestemd voor de recente overname van concurrent NRG, waardoor het aantal Jims-vestigingen in één klap stijgt van ongeveer 40 naar 77 locaties. De kapitaalinjectie dient niet alleen voor de financiering van deze overname, maar ook voor de grondige verbouwing van de NRG-vestigingen naar het Jims-concept.

"Er komt veel meer bij kijken dan puur een nieuw logo op de gevel," verklaart Hanne Poppe, woordvoerster van Colruyt Group in De Tijd. "Er zijn clubs die een grondige renovatie nodig hebben. Daarnaast investeren we ook om de NRG-medewerkers aan boord te nemen, het IT-systeem te migreren en dergelijke meer."

Leren van overgenomen concept

Interessant is dat Jims ook elementen van het NRG-concept overneemt. "We leren veel van de NRG-clubs," aldus Poppe in De Tijd. "Ze hebben sauna's en die gaan we nu ook in de Jims-clubs uitrollen." Dit wijst op een wisselwerking waarbij de overgenomen keten ook invloed heeft op het businessmodel van de overnemer.

Groeiambities ondanks concurrentie

Ondanks de dominantie van het Nederlandse Basic-Fit, dat met 233 vestigingen in België en ruim 1.500 clubs in heel Europa een geduchte concurrent vormt, blijft Colruyt vasthouden aan zijn groeiambities voor Jims. Sinds de overname van NRG zijn er al vier nieuwe clubs geopend, en er staan nog meer uitbreidingsplannen op stapel.

Financiële realiteit

Hoewel exacte cijfers niet worden vrijgegeven, erkent Colruyt dat Jims nog steeds netto verlieslatend is, al zou de keten bijna break-even draaien. "Jims ziet zijn omzet jaar na jaar stijgen, het aantal leden neemt toe en de gemiddelde besteding per lid stijgt", klinkt het nog.

Lees ook