De 6 fitnesstrends voor 2026 volgens FitPro

De 6 fitnesstrends voor 2026 volgens FitPro

Van Pilates-explosie tot wellness-revolutie, de Belgische fitnessindustrie evolueert sneller dan ooit. FitPro presenteert zes trends die volgens onze redactie het fitnessjaar 2026 zullen vormgeven.

De traditionele focus op apparatuur en vierkante meters maakt plaats voor een holistische benadering waarin community, mentaal welzijn en flexibiliteit centraal staan.

Een transformatie die wordt gedreven door tal van factoren: de opkomst van Generatie Z als dominante consumentengroep, een verschuiving in hoe mensen gezondheid definiëren, en de explosieve groei van nichemodellen die klassieke clubs onder druk zetten. Voor fitnessclubs is de vraag niet langer of ze zich moeten aanpassen, maar hoe snel en hoe breed ze bereid zijn te veranderen.

Dit zijn onze 6 trends voor 2026 ...

Trend 1: Pilates en reformer Pilates worden mainstream
Wat vijf jaar geleden nog een niche was, evolueert naar één van de snelst groeiende segmenten in de Belgische fitnessmarkt. Zo verdubbelde in ons land het aantal zoekopdrachten naar “Pilates” het afgelopen jaar. Ook het zoekwoord “reformer” kende in 2025 een verdubbeling in Google. De cijfers liegen niet Afgelopen jaar
Trend 2: De opmars van 24/7 gyms houdt aan
De verschuiving naar 24/7 openingstijden is op zich niet nieuw, maar in 2026 zullen steeds meer clubs de overstap maken. Voor veel consumenten is toegang tot hun club wanneer het hén uitkomt niet langer een extraatje, maar een basisverwachting. Vergelijk het met hoe wifi en airconditioning vanzelfsprekend zijn geworden.
Trend 3: Wellness wordt leidend, fitness volgend
De fundamentele verschuiving in hoe consumenten naar gezondheid kijken, bereikt in 2026 een kantelpunt. De fitness-industrie heeft zich decennialang gefocust op fysieke output: sterker worden, sneller rennen, meer gewicht verliezen. Deze focus verschuift naar een holistische benadering waarin fysieke training slechts één component is van totaal welzijn. Van langer leven
Trend 4: Klassieke krachttraining en functionele fitness blijven domineren
Te midden van alle nieuwe trends en ontwikkelingen, blijft klassieke krachttraining de ruggengraat van de fitness-industrie. Wereldwijde surveys plaatsen traditionele krachttraining met vrije gewichten in de top vijf van fitnesstrends, terwijl functionele fitness positie negen behaalde. Best opmerkelijk in een sector die bekendstaat om hypes en modes. Het weerspiegelt de
Trend 5: Community en experiences worden commercieel cruciaal
De originele propositie van fitnessclubs verschuift van “wij bieden apparatuur en ruimte” naar “wij bieden community en ervaringen”. Deze verschuiving is niet gradueel maar radicaal. En clubs die dit niet erkennen, zullen verliezen van spelers die wél begrijpen wat moderne consumenten zoeken. Van faciliteit naar familie Deze focus op community

Onze laatste trend (nummer 6) wordt eerstdaags gepubliceerd. Wil je deze als eerste in je mailbox ontvangen? Abonneer je dan nu op onze GRATIS nieuwsbrief!


Tot slot

Zoveel is duidelijk: clubs die vasthouden aan het oude model van "wij bieden apparatuur en ruimte voor een maandelijks bedrag" zullen onder toenemende druk komen te staan van enerzijds budget-ketens die dit goedkoper doen, en anderzijds boutique-spelers die premium experiences bieden. De winnende clubs zijn deze die een duidelijke positie kiezen en daar vol voor gaan.

Voor kleinere onafhankelijke clubs is er goed nieuws: de trends die we beschreven, spelen in hun voordeel. Community bouwen, gepersonaliseerde ervaringen creëren, en wendbaar reageren op lokale behoeften zijn sterktes van kleinere spelers. Waar grote ketens vastzitten aan corporate procedures en gestandaardiseerde aanbiedingen, kunnen eigenaars van een boutique gym of Pilates-studio snel experimenteren met nieuwe formats, nauwe relaties opbouwen met leden, en differentiatie creëren die moeilijk te kopiëren is.

Onder al deze trends ligt één fundamentele verschuiving: fitness evolueert van product naar ervaring, van transactie naar relatie, van commoditeit naar lifestyle-keuze. De clubs die dit begrijpen en hun filosofie hierop afstemmen, zullen groeien in 2026 en daarbuiten. De clubs die vastklampen aan wat vroeger werkte, zullen krimpen.

Het vereist wel moed om keuzes te maken, te investeren in differentiatie, en soms tradities los te laten die niet meer werken. Maar voor clubs die deze stap zetten, is 2026 geen jaar van overleven maar een jaar van floreren in een veranderende markt vol kansen en mogelijkheden.

Succes in 2026!
De redactie van FitPro

Lees ook