Fibo 2025: verslag van Europa's toonaangevende fitnessbeurs

De jaarlijkse FIBO-beurs in Keulen heeft opnieuw bewezen waarom het evenement als dé ontmoetingsplaats voor de internationale fitnessindustrie geldt. Van 10 tot 13 april verzamelden meer dan 150.000 bezoekers en 1.200 merken en leveranciers uit 129 landen zich in Keulen voor deze vierdaagse vakbeurs die zowel B2B-professionals als fitnessenthousiastelingen samenbracht. Een verslag!
Recordcijfers voor de Europese fitnessmarkt
Eén van de belangrijkste thema's dit jaar was de indrukwekkende groei van de Europese fitnessmarkt. EuropeActive en Deloitte presenteerden een rapport (lees er alles over in ons artikel) waaruit blijkt dat het aantal fitnessende Europeanen gestegen tot een recordaantal van 71,6 miljoen, terwijl de totale omzet van de sector €36 miljard bedroeg in 2024. Nog indrukwekkender: experts voorspellen dat Europa tegen 2030 de grens van 100 miljoen lidmaatschappen zal doorbreken. Uit het onderzoek blijkt ook dat consumenten steeds meer op zoek gaan naar een premium en boutique aanbod, hoewel budgetgyms momenteel nog domineren.
Technologische revolutie: AI staat centraal
De technologische vooruitgang was overal zichtbaar op de beursvloer, met kunstmatige intelligentie als absolute hoofdrolspeler. In de nieuwe technologiehal presenteerden tientallen bedrijven AI-gestuurde oplossingen die zowel fitnessbedrijven als consumenten moeten helpen hun doelen te bereiken. Grote merken als Technogym, EGYM, Life Fitness en Matrix Fitness toonden hun nieuwste tech-innovaties, waaronder AI-gestuurde trainingstools die workouts personaliseren en optimaliseren.
Krachttraining en Pilates domineren het aanbod
Als het gaat om apparatuur, stonden krachttrainingsapparatuur en Pilates reformers centraal op de beursvloer. Technogym introduceerde zijn nieuwe Pilates reformer (lees ons artikel daarover), waarmee het Italiaanse merk zijn intrede doet in de booming Pilatesmarkt. De vraag naar Pilates lijkt onverzadigbaar, met een recordaantal bedrijven die hun nieuwste Pilates-apparatuur presenteerden.
REP Fitness, dat onlangs zijn directe consumentenverkoop in het Verenigd Koninkrijk lanceerde, maakte indruk met zijn krachttrainingsapparatuur, waaronder power racks, vrije gewichten en opbergrekken. De populariteit van krachttraining werd verder onderstreept door het uitgebreide aanbod van halters, dumbells en andere weerstandsmaterialen - waaronder een paar indrukwekkende dumbells van maar liefst 90 kg!





Sfeerverslag van Fibo 2025 in Keulen
Wellness en herstel krijgen steeds meer aandacht
De overgang van wellness van een nicheproduct naar een integraal onderdeel van de fitnessindustrie was duidelijk zichtbaar. Herstel, revalidatie, ontspanning en voeding waren prominent aanwezig, wat het belang aantoont dat van een holistische benadering van gezondheid en welzijn.
Een opvallend voorbeeld was de gezamenlijke stand van Hyperice en Nike, waar bezoekers een voorproefje kregen van de binnenkort te lanceren Nike x Hyperice herstelpantoffels. Nike toonde daarnaast ook zijn nieuwe lijn krachttrainingsapparatuur (we schreven op FitPro eerder al over de Nike Strength producten), waaronder bumper plates, dumbbells en kettlebells.
Hyrox
Hyrox, ook een hype in fitnessland, organiseerde wellicht de meest indrukwekkende activiteit: Hyrox Cologne, een evenement waar bezoekers konden zien hoe Hyrox-atleten live tegen elkaar streden. Daarnaast presenteerde het merk zijn Hyrox 365-oplossing voor gyms en studio's, samen met partnerschappen met merken als Centr en Puma. Lees ook ons artikel over hoe je Hyrox in jouw fitnessclub of als personal trainer kan aanbieden in België.
Internationale expansie en economische uitdagingen
De internationale groei van de fitnessindustrie was een ander belangrijk thema. Amerikaanse merken zoals Orangetheory Fitness richten zich op Europese expansie, terwijl tegelijkertijd steeds meer Aziatische fabrikanten, vooral uit China en Taiwan, hun vleugels uitslaan en meer marktaandeel veroveren.
Ondanks het optimisme binnen de sector werden ook economische uitdagingen besproken. Tarieven, toeslagen en recessievrees vormen een nieuwe roller coaster voor leveranciers, wat leidt tot strategische heroriëntaties in alle segmenten van de industrie.
Fibo 2026
Fibo vindt volgend jaar plaats van 16 tot en met 19 april 2026 in Keulen.