FitnessPark haalt €280 miljoen op, en lonkt naar de Belgische markt

FitnessPark haalt €280 miljoen op, en lonkt naar de Belgische markt

De Franse fitnessketen FitnessPark heeft €280 miljoen vers kapitaal opgehaald via de investeringsmaatschappij Carlyle Global Credit. De financiering is bedoeld om de verdere groei en internationale expansie van de groep te ondersteunen. Eén van de markten waar het merk expliciet naar kijkt, is België.

350 clubs en 1,2 miljoen leden

FitnessPark is in Frankrijk uitgegroeid tot een van de grootste spelers op de markt van low-cost fitness. Sinds de oprichting in 2009 bouwde de groep een netwerk van meer dan 350 clubs, verspreid over Frankrijk, Spanje, Portugal en Marokko. Daarmee bedient het merk naar eigen zeggen meer dan 1,2 miljoen leden.

Ambities in België

De nieuwe kapitaalinjectie stelt FitnessPark in staat om zijn expansie buiten de Franse kernmarkt te versnellen. De focus ligt daarbij op nieuwe regio’s binnen Europa, waaronder dus ook ons land. De groep is momenteel actief op zoek naar een master franchisenemer om een keten van clubs in ons land uit te bouwen. Daarmee wil FitnessPark de concurrentie aangaan met de Belgische marktleiders Basic-Fit en Jims.

Dat FitnessPark mikt op franchising is niet nieuw. Het merendeel van de bestaande clubs opereert al onder franchiseformules. In dat model zoekt het merk per land één exclusieve partner die instaat voor het uitrollen van het concept, het openen van flagshiplocaties en het ondersteunen van lokale franchisenemers.

Welk soort fitnessclub is FitnessPark?

FitnessPark profileert zich als een high-volume, low-cost keten met ruime openingsuren en een digitaal toegangssysteem.

Het sportaanbod van FitnessPark richt zich vooral op kracht- en functionele training, met ruime zones voor vrije gewichten, cardioapparatuur en groepslessen zoals spinning. In de meeste Franse clubs zijn ook bokszones, cross training-ruimtes en specifieke apparatuur voor high intensity interval training (HIIT) beschikbaar.

Lees ook