Nieuwe wet wil einde maken aan stilzwijgende verlenging van fitnessabonnementen

Binnenkort zullen fitnessclubs hun leden minimaal 15 dagen vooraf moeten informeren wanneer hun lidmaatschap automatisch verlengd wordt.
De ministerraad heeft vandaag een wetsvoorstel goedgekeurd dat consumenten beter wil beschermen tegen ongewenste abonnementskosten. Concreet gaat het om de automatische en stilzwijgende verlenging van abonnementen (zoals voor apps en allerhande diensten) die consumenten vaak uit het oog verliezen.
Wanneer de wet exact in voege komt, is nog niet bekend, maar verwacht wordt dat dit in 2026 zal zijn. Daarvoor moet het wetsvoorstel eerst nog verder uitgewerkt en goedgekeurd worden door het parlement, en gepubliceerd worden in het Belgisch Staatsblad.
Wat betekent dit voor jouw fitnessclub?
Je zal klanten met een abonnement in je fitnessclub of Pilates-studio minimaal 15 dagen voor de verlenging van dat abonnement moeten verwittigen via e-mail, sms of brief. Volgens VTM nieuws is dat het geval voor zowel maand- als jaarabonnementen.
Minister van Consumentenbescherming Rob Beenders noemt in een interview met VRT NWS fitnessabonnementen expliciet als voorbeeld van abonnementen waarbij consumenten zich vaak genaaid voelen. "Zeker als het gaat om een abonnement dat ze eigenlijk niet meer nodig hebben. Denk daarbij aan een lidmaatschap bij de fitness of een app die je maandelijks moet betalen en eigenlijk niet meer wil", zegt minister Beenders.
De minister plaatste deze boodschap op Instagram :
Wordt de opzegtermijn dan ook aangepast?
De opzegtermijn voor abonnementen in België is niet wettelijk vastgelegd, maar er is wel een limiet van maximaal 2 maanden bij stilzwijgende verlenging. Of die termijn ook zal worden aangepast, is niet bekend. Het lijkt immers onlogisch dat klanten met een abonnement minstens 15 dagen voor de verlenging moeten verwittigd worden, maar dat de opzegtermijn 2 maanden bedraagt. Wellicht komt hier nog verduidelijking in.
Wat betekent dit concreet?
De nieuwe wet is niet zonder gevolgen voor fitnessclubs. Denk daarbij aan :
- Aanpassen van software : Hoe de wet er precies zal uitzien, is nog even koffiedik kijken, maar het is duidelijk dat clubs (net zoals bij de verplichting van Peppol-facturatie vanaf 2026) opnieuw een aanpassing van hun administratie- en softwaresysteem zullen moeten doen. Denk aan software voor ledenadministratie die voortaan automatisch een berichtje stuurt voordat een lopend abonnement automatisch wordt verlengd.
- Minder inkomsten : Slapende abonnementen zijn voor veel fitnesscentra een aardige bron van inkomsten. Het wetsvoorstel betekent game over voor deze praktijk, want vele consumenten zullen nu wél tijdig hun inactief abonnement opzeggen wat dus minder omzet en winst voor clubs betekent. Een onderzoek van dit jaar in de VS bracht aan het licht dat maar liefst 18% van de fitnessabonnementen ongebruikt wordt. Cijfers voor ons land zijn er niet.
- Meer aandacht voor activering van leden : Om het risico op omzetverlies te beperken, zullen fitnessclubs meer moeten inzetten op de begeleiding, motivering en activering van hun leden. Clubs die klanten aan het sporten houden, die winnen de wedstrijd.
Hoewel het wetsvoorstel is goedgekeurd, blijven er nog veel praktische vragen onbeantwoord. Eens er meer details bekend zijn, is het wel zaak om de nodige aanpassingen tijdig uit te voeren. Bedrijven die de regel aan hun laars lappen riskeren eerst een waarschuwing en daarna een boete.
In Frankrijk en Zweden zijn bedrijven, zoals fitnessclubs, al wettelijk verplicht hun klanten tijdig te informeren voor een stilzwijgende contractverlenging. Daar moet dit uiterlijk 1 maand voor de hernieuwing gebeuren via een brief of e-mail.