Wat kunnen fitnessclubs leren van de 'leisure and pleasure' aanpak van horeca?

Wat kunnen fitnessclubs leren van de 'leisure and pleasure' aanpak van horeca?

Op zich liggen horeca en fitness als sectoren niet zo ver uiteen als je op het eerste zicht zou denken. Grappend kan je wel beweren dat in de ene sector de kilo's eraan vliegen en in de ander er weer af worden gewerkt, wat we bedoelen is dat beide sectoren een sterke "hospitality" attitude vereisen.

De Nederlandse horecatycoon Won Yip heeft het in interviews vaak over de "leisure and pleasure" wereld waarin we vandaag leven. En dat geldt niet enkel voor restaurants en hotels, maar zeker ook voor fitness- en healthclubs. Een leuke ervaring, ontspanning en plezier staan centraal. Ook in de gym, daar gaan we in dit artikel dieper op in.

Leisure and pleasure

Won Yip's succes in de horeca komt voort uit het begrijpen dat gasten niet alleen komen voor het product zelf ("cola en koffie hebben we allemaal thuis"), maar voor de beleving. Klanten zoeken een moment van ontspanning, verbinding en plezier. Deze mindset verschuift de focus van "wat verkopen we" naar "welke ervaring creëren we".

Won Yip is één van de belangrijkste horeca-ondernemers in Amsterdam

Voor fitnessclubs begint het uiteraard al bij het aanbod. Verkopen we een abonnement waardoor klanten apparatuur en gewichten kunnen gebruiken, of helpen we hen om een doel te realiseren zoals vermageren, een marathon te lopen of stress onder controle te houden?

Finaal vindt een transactie plaats waarbij een klant betaalt voor toegang en/of begeleiding, maar met een "leisure and pleasure" filosofie in je club houdt het daar niet bij op.

Leisure: een ontspannen en gastvrije atmosfeer

Het "leisure" aspect draait om het creëren van een ontspannen, gastvrije atmosfeer waarin mensen zich welkom voelen. Dit vertaalt zich naar fitness op verschillende manieren:

Ruimtelijk ontwerp: Denk aan een lounge waar leden met een drankje kunnen ontspannen voor of na hun workout, natuurlijk licht, groene elementen en doordachte architectuur die rust uitstraalt. Het gaat erom dat de ruimte uitnodigt om langer te blijven dan alleen de trainingssessie.

Serviceniveau: Net zoals in de horeca draait alles om anticiperen op behoeften. Dit betekent: een nette kleedkamer, douchegel en shampoo die steeds aangevuld is, eventueel gratis water in de lounge, en medewerkers die proactief assisteren (bv. de houding van een klant bij een oefening corrigeren) zonder opdringerig te zijn.

Tijdsbeleving: Leisure betekent ook dat er geen haast is. Leden moeten het gevoel hebben dat ze de tijd kunnen nemen voor hun workout, recovery en sociale interactie zonder gedreven te worden door tijdsdruk.

Pleasure: plezier als motor

Het "pleasure" element focust op het creëren van plezier en voldoening. In fitness betekent dit:

Variatie en vernieuwing: Net zoals restaurants hun menu's aanpassen, moeten fitnessfaciliteiten constant vernieuwen. Dit kan betekenen: seizoensgebonden classes, gasttrainers, nieuwe equipment introducties, of thematische events.

Sociale connectie: Sporten kunnen we uiteraard op ons eentje, maar een HIIT workout in groep of een Pilates sessies in een groepje is misschien net iets motiverende, uitdagender en leuker. Ook niet onbelangrijk is het "ik was erbij" gevoel dat door velen op Instagram wordt gedeeld.

Personalisatie: Elke klant is uniek, en hun ervaring moet dat weerspiegelen. Dit gaat verder dan alleen personal training, het begint al bij het aanspreken van elke klant bij de voornaam.

De toekomst van fitness hospitality

Terwijl low-cost clubs concurreren op prijs en convenience, ligt er een enorme kans voor fitnessclubs die investeren in de volledige ervaring. Won Yip's leisure & pleasure filosofie biedt een roadmap voor deze transformatie.

Het gaat er niet om dat elke fitnessfaciliteit een luxe resort moet worden. Het draait om het begrijpen dat mensen, ongeacht hun fitnesslevel of budget, op zoek zijn naar ervaringen die hen energie geven in plaats van uitputten, die hen verbinden in plaats van isoleren, en die plezier brengen in plaats van alleen resultaten

Lees ook